lördag 4 april 2009

En irriterande artikel

Lördagmorgon, tre barn som fått frukost och en pappa som förbereder sig för kvällens spelning med coverbandet KAZZ. En 50-årsfest och mycket rock och progg (!) är beställt. Enligt vår gitarrist ska det serveras mycket sprit, så jag är inet orolig för att stämningen blir dålig. Det enda minuset är väl att han är bjuden på festen, så jag förväntar mig några snedsteg och falska powerackord i otakt under exempelvis "Vem kan man lita på?"

Nu vaknade visst Anna också.

Vanligtvis är jag inte särskilt irriterad över folk som vill strypa internettillgång. Åtminstone inte
lika irriterad som min gode vän Jeppelin, som blogggar initierat i ämnet. Men dagens G-P har en artikel som väcker något i mig. Proffice vill alltså styra vad deras anställda lägger ut på bloggar. Och skälet till att man tagit fram sin policy är att man som anställd "bär upp vårt och våra kunders varumärken".

Proffice varumärke? Ursäkta , men har jag missat något? Eller är företaget inte en modern form av gamla tiders daglönarmarknad, där uppskattningsvis 99 procent av de anställda antingen vill ha ett annat jobb eller, om de får stanna längre än ett halvår på det företag de utför jobbet för, identifierar sig mer med det företaget än med Proffice? Och hur skiljer man Proffice från Adecco? Är det inte "skräddarsydda lösningar för krävande kunder" eller något annat jadajada som gäller för alla bemanningsföretag?

Kan inte företaget i stället bara säga som det är: "Jobbar du här så är du tyst på internet, särskilt om sådant som rör jobbet. Annars kan vi, om vi har otur, tappa uppdrag och jobb, och det vill varken vi eller du."

En sådan formulering hade stärkt Proffice varumärke. Om det nu hade funnits något sådant att tala om.

1 kommentar:

  1. Du har så rätt. Jag tycker dessutom det verkar som om de tänkte sig attt kunna ge bloggare sparken när de började skriva policyn, men sedan insåg att de inte kan göra något annat än att förbehålla sig rätten att be någon sluta dra deras namn i smutsen. Loserinos!

    SvaraRadera